Monitorul săptămînal al dezinformării

  • European External Action Service
  • 3.12.2017 23:31

Pacea și armonia alternativă

Săptămâna această, am putut asista la continuarea tendinței de acum două săptămâni și anume lustruirea istoriei Rusiei sovietice. În timp ce ultima oară MAE rus atribuia în mod eronat militarilor sovietici salvarea evreilor bulgari, săptămâna aceasta am fost martorii unei noi "creativități" istorice dusă la extrem.

După este explicat explicat în detaliu aici, invazia sovietică a Cehoslovaciei a fost descrisă de canalul oficial al Ministerului Apărării al Rusiei, Zvezda, drept o modalitate de promovare a păcii și armoniei în regiune, cînd de fapt ea a fost o invazie străină și ostilă.

Cu ocazia zilei oficiale de comemorare a victimelor Holodomorului, fenomenul foametei organizate de autoritățile sovietice în Ucraina în perioada 1932-33 a fost supus unui amplu revizionism istoric de către televiziunea rusă controlată de stat. Nici nu este pentru prima dată când atrocitățile sunt folosite în scopul dezinformării. La emisiunea TV "Vremya pokazhet" s-a afirmat că e o minciună să susții că Holodomorul a fost o foamete organizată împotriva ucrainenilor. În cadrul unei alte emisiuni populare la o televiziune de stat din Rusia s-a spus că foametea ce a răpit atîtea vieți ar fi fost de fapt o epidemie, și nu o politică de-a lui Stalin.

Adevărul este că într-o țară considerată grînarul al Europei, oamenii au început să moară de foame brusc și în masă din cauza politici deliberate de pedepsire a țărănimei ucrainene, care continua să se opună politicii sovietice de colectivizare . La 23 octombrie 2008, Parlamentul European a adoptat o rezoluție care a recunoscut Holodomorul drept o crimă împotriva umanității, provocată de politicile deliberate ale conducerii URSS. La 28 aprilie 2010, o rezoluție a Adunării Parlamentare a Consiliului Europei a recunoscut că foametea a fost cauzată de "acțiunile și politicile crude și deliberate ale regimului sovietic" care au provocat moartea a "milioane de oameni nevinovați" în Ucraina, Belarus, Kazahstan, Moldova și Rusia.

Mituri noi, subiecte vechi

În cursul săptămânii trecute, dezinformarea pro-Kremlin a marcat a patra aniversare a începutului protestelor de pe Maidan, din Kiev, Ucraina. Timp de cel puțin patru ani, Ucraina a reprezentat un teren de luptă al războiului informațional și de testare a campaniilor de dezinformare pro-Kremlin, în mai multe limbi, al căror scop este acela de a justifica intervenția militară a Rusiei și anexarea ilegală a Crimeei.

Piesa de rezistență din această săptămână a dezinformării a fost un documentar italian în care se susține că lunetistii georgieni ar fi fost cei care au deschis focul asupra protestatarilor în februarie 2014. Pentru o dezbatere detaliată a defectelor, manipulărilor și inexactităților din care este alcătuit documentarul, citiți analizele de pe Myth Detector, StopFake și The Insider.

Agenția Sputnik a răspîndid și ea "știrile" despre lunetistii de pe Maidan.

Respectiva informație falsă a fost promovată de principalele canale de televiziune rusești și de portaluri de știri în limba engleză și  georgiană. Să examinăm modul în care dezinformarea a fost adaptată la aceste publicuri diferite.

  • Pentru cititorii de limbă engleză, accentul a fost pus pe credibilitatea asociată mass-mediei europene. Sursele care care au răspîndit respectiva poveste începeau relatarea cu explicația că sursa "documentarului este cel mai vizionat canal TV din Italia". În contradicție directă cu acest argument, însă, următoarea afirmație spune că "instituțiile media sînt tăcute" în legătură cu acest subiect, dar cele "independente" asigură distribuția sa.
  • Informațiile false cu privire la lunetiștii georgieni au fost cel mai usor de servit publicului rus. "Știrile" despre documentar au fost însoțite de acuzațiile obișnuite conform cărora Ucraina ar fi guvernată de naziști și de negarea prezenței militare ruse în acea țară. În plus, fostul președinte georgian Mihail Saakașvili a constituit o țintă predilictă a conspirațiilor și dezinformărilor în această toamnă, astfel încît implicarea acestuia în respectiva poveste s-a încadrat în tonul general a dezinformării.
  • În georgiană, dezinformarea a adoptat, în general, tonul celei prezentate în limba rusă, observă Myth Detector. O asemena de sursă l-a acuzat pe Saakașvili că ar fi deschis chiar el focul asupra protestatarilor. Alta a oferit un mesaj și mai simplu, citînd postul de Facebook al jurnalist italian care susține următoarele: "Lunetiștii au recunoscut: liderii opoziției susținuți de UE, și nu adepții președintelui Ianukovici, au fost cei care au deschis focul asupra protestatarilor". Ca de obicei, nu a fost oferită nici o dovadă în susținerea acestor afirmații.


Click aici pentru a vizualiza colecția integrală a știrilor care promovează dezinformarea

Postări asemănătoare: European External Action Service

Parteneri

Tento web používá k analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace