Týdenní souhrn dezinformací

  • European External Action Service
  • 28.4.2017 09:54

Show musí pokračovat

Přestože Organizace pro zákaz chemických zbraní (OPCW) vydala prohlášení obsahující nevyvratitelné laboratorní výsledky dokazující použití sarinu v Chán Šajchúnu v jižním Idlíbu v Sýrii, prokremelská média se drží své strategie z minulého týdne a kalí vodu šířením dezinformací o této události.

Tento týden jsme byli svědky toho, jak oficiální deník ruského parlamentu uvedl, že Rusko už dávno předalo OSN vzorky a další materiály související s údajným použitím chemických zbraní v Aleppu, ale tyto důkazy byly ignorovány. OPCW na to reagovala prohlášením, ve kterém popřela, že by někdy takové důkazy od ruských úřadů obdržela, ale že bude za takový přínos pro vyšetřování ráda. Připomíná to podobnou situaci ve spojení se sestřelením letadla MH17, kdy Rusko tvrdilo, že jím podané důkazy byly „ignorovány“, na což vyšetřovatelé reagovali sdělením, že žádné takové materiály nedostali.

Navzdory zjevnému použití chemických zbraní se prokremelská média drží toho, že za ním nemohly stát syrské síly, neboť žádnými chemickými zbraněmi nedisponovaly. OPCW nicméně již v srpnu 2016 ve své zprávě potvrdila užití chemických zbraní syrským režimem, poté, co syrské orgány slíbily, že je přestanou používat, a údajně všechen takový materiál odeslaly ke zničení.

V klasickém případu pokusu o odvrácení pozornosti – a za účelem asociace konfliktů v Sýrii a na Ukrajině – prokremelská média obvinila Ukrajinu z umístění chemických zbraní v Sýrii, bez důkazů. Mezitím bylo ukrajinské téma otevřeno na ruské státní televizi, podle níž Rusko není zapojeno do vojenského konfliktu na Donbasu – i přes drtivé důkazy svědčící o tamější ruské vojenské přítomnosti (např. tady, tady a tady).

 

Původ všeho zla

Jak jsme vysvětlili již dříve, prokremelská propaganda rozděluje svět na dvě části: zlý Západ a hodné Rusko – a ani tento týden nebyl výjimkou. Tak byly Spojené státy obviněny ze zosnování války na Ukrajině, konfliktu s Islámským státem a se Severní Korejí, jen aby se „zmocnily“ Ruska a Číny.

Údajný americký plán útoku na Rusko a Čínu, jak ho představila ruská státní televize.

Navíc byly Spojené státy, Polsko, Francie a Německo obviněni z podpory genocidy na Ukrajině – pro kterou neexistují důkazy, ale podle některých dezinformačních médií její existenci potvrdil americký prezident Trump. (Podobná dezinformace kolovala během funkčního období Baracka Obamy.) Francie a Německo byly také obviněni ruskou státní televizí z toho, že Ukrajině pomáhají s tajným jaderným projektem, který jí má pomoci produkovat vlastní jaderné zbraně, informace se objevila v epizodě nazvané „Ukrajina – jaderná velmoc?“.

Mezi pokusy o diskreditaci jiných názorů byl i nedávný případ vedený proti Rusku na půdě Evropského soudu pro lidská práva (ECHR), který byl podle zpravodajské agentury TASS ruským ministerstvem spravedlnosti označen jako „naprosto neopodstatněný“. Volební podvody jsou prý v zemích EU běžnou praxí a rozhovor s generálním tajemníkem NATO panem Stoltenbergem byl upraven tak, aby to vypadalo, že říká, že NATO připravuje válku s Ruskem. Ve skutečnosti prohlásil pravý opak: že NATO o konfrontaci s Ruskem nestojí.

V neposlední řadě
Výročí katastrofy

Včera bylo 21. výročí černobylské jaderné havárie, kterou Wikipedie popisuje jako „nejhorší jadernou havárii v historii jaderné energetiky z hlediska škod i ztrát na životech. Je to jedna ze dvou jaderných nehod, které byly Mezinárodní stupnici jaderných událostí (INES) označeny stupněm 7 (což je maximum), tou druhou byla havárie jaderné elektrárny Fukušima I v Japonsku v roce 2011“. Žertovný twitterový účet nám včera připomněl, jak sovětské televizní zprávy o katastrofě informovaly.

O autorovi: European External Action Service

Partneři

Tento web používá k analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace