Top 5 manipulativních zpráv týdne k 5. 4.

Tento týden se hlavním cílem ruské propagandy staly, jako již mnohokrát předtím, Evropská unie a Ukrajina. Lze za tím vidět snahu odvrátit pozornost od vnitrostátních nepokojů, které se konaly minulý týden. 

Evropa zahnívá zevnitř

Český server Czech Free Press zveřejnil článek, v němž obviňuje Evropskou unii ze schvalování zákonů, podle nichž mají být děti odebírány rodičům a dávány do péče členům LGBT komunity. 

Dále můžeme pozorovat zajímavý trend přebírání strategií ruských médií těmi evropskými. Ruská média již dva týdny ve velkém praktikují strategii obviňování evropských médií z manipulace a šíření nepravdivých informací. Tento trend je nyní daleko viditelnější také v proruských médiích ve střední Evropě, například slovenský server Hlavné Správy zveřejnil článek, v němž tvrdí, že německá média dostala příkaz cenzurovat informace o náboženství a etnické příslušnosti při popisu viníků spáchaných zločinů, přičemž uvádí, že dřívější konspirační teorie se tímto stává realitou.

Ukrajina

Jak se dalo očekávat, diskuze o Eurovizi v Rusku sílí a taktéž sílí snaha o diskreditaci Ukrajiny jako organizátora. Kyjev se pokouší zviditelnit otázku okupace Krymu tím, že zakazuje vstup na své území všem osobám, které na poloostrově vystupovali nebo pracovali. Následkem toho na Eurovizi nesmí vystupovat ani ruská reprezentantka Julija Samojlovová, mladá zpěvačka na kolečkovém křesle. Tento krok se stal mediálně vděčným tématem ruské propagandy, která Ukrajinu představuje jako zemi, kde nejsou respektována ani základní práva invalidů. 

Porušovat teritoriální integritu je běžné

Ruské servery nepolevují ve své snaze odvrátit pozornost od porušení mezinárodního práva v podobě anexe Krymu. Jednou ze strategií je upozorňování na chování dalších evropských zemí, které mají údajně zájem a plány, jak získat část ukrajinského území. Tato informace se objevila již několikrát, jen obviněná země se mění – ať už je to Polsko, Rumunsko nebo Slovensko. Tento týden byla oživena zpráva o maďarských nárocích na část území Zakarpatské oblasti na západě země. 

Evropská unie manipuluje s okolními zeměmi 

Velmi závažná zpráva se objevila na moldavské verzi serveru Sputnik. Článek obviňuje představitele Evropské unie z přípravy masových protestů proti stávající moldavské vládě, zejména proti proruskému prezidentovi Dodonovi, a jako důkaz předkládá fotografie ze schůzky Dirka Schuebela bývalého delegáta EU v této zemi a představitele opoziční strany Stanleyho Vartanyana. Na sociální sítě se měla dostat také nahrávka této schůzky. Motivem této strategie je očernění Unie a podkopání důvěry. Může také indikovat, že ve společnosti roste nespokojenost s novým proruským směřováním a jeho výsledky.

O protestech pomlčme

Minulý týden došlo ve velkých ruských městech k rozsáhlým demonstracím proti korupci. Protesty rozpoutalo zveřejnění filmu opozičního lídra Navalného o korupčních schématech premiéra Medveděva. Ruská média byla nucena zaujmout velmi zajímavou strategii, a to mlčení. Vedení země nevydalo žádné oficiální prohlášení, a to ani po hromadném zatýkání demonstrantů. Velké státní televize ani masově čtené deníky se o těchto událostech nezmínily. Tento postup nemohl být přirozenou reakcí, a byl tudíž někým nařízen a kontrolován. K většinové společnosti, která využívá jako primární zdroj televizi, se proto informace o protestech nedostaly. Udržování společnosti v nevědomosti není pro Rusko žádnou novinkou, je to však poprvé, co se během Putinovy vlády tato strategie, zvaná také „temnik“, projevila tak razantně. Celou analýzu naleznete zde. 

Celý souhrn manipulativních zpráv naleznete zde. 

O autorovi: Roksolana Dryndak

Partneři

Tento web používá k analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace