Týdenní souhrn dezinformací

  • European External Action Service
  • 21.4.2017 09:22

Útok v Sýrii: předvídatelná dezinformační strategie

Nejdříve uvést protichůdné informace...

Útok chemickými zbraněmi v Chán Šajchúnu vedl prokremelská média k využití stejných dezinformačních strategií, jakých v minulosti použila v případě tragédií jako sestřelení letadla MH17, vraždy Borise Němcova či útoku na humanitární konvoj v Aleppu.

Nejprve jsme svědky šíření několika často protichůdných verzí událostí, které mají zmást a vzbudit nedůvěru. Tak například ruské ministerstvo obrany uvedlo, že k útoku došlo o pět hodin později než ve skutečnosti, a tvrdilo, že syrská armáda zasáhla sklady chemických zbraní teroristů. Mnoho oficiálních představitelů Ruska tuto verzi opakovalo, stejně jako prokremelská média v různých jazycích (zde např. slovenská verze).

Tvrzení je následně vyvráceno mnoha experty, diplomaty a svědky na základě toho, že: a) povstalci nemohli vytvořit ani získat tak vysoké množství sarinu, které je nutné pro útok takového rozsahu, b) nálet na skladiště by sarin okamžitě zničil. Viz. např. vysvětlení v deníku The Guardian či BBC. Navíc podle CNN americká armáda a zpravodajská služba zachytily komunikaci syrských ozbrojených složek, která vypovídala o přípravách na útok sarinem.

Nicméně v následujících svou týdnech jsou tyto teorie pravidelně opakovány, viz. např. ruský populární „zpravodajský“ pořad Vesti nedeli nebo český Protiproud.

...a pak rozšířit konspirační teorie

Další prokremelská média, mající zálibu v konspiracích, začala šířit jinou verzi: že celý útok byl jen „false flag operací“. Mezi prvními takovými byl americký server Infowars, rychle následovaný webem GlobalResearch a verze byla rychle přeložena do dalších jazyků (např. češtiny).

Zde si můžete přečíst související příběh od DFRLab o tom, kdo začal v Americe s hashtagem #SyriaHoax.

Vremja Pokazet, jeden z hlavních ruských debatních pořadů, dokonce během jediného dílu uvedl, že útok byl provokací Islámského státu, že fotografie obětí byly falešné a nakonec, že útok byl zorganizován CIA a Pentagonem.

Slovenský prokremelský portál hlavnespravy.sk také nabídl několik protichůdných vysvětlení: že plyn pocházel ze skladiště povstalců, že byl útok spáchán teroristy či že to byla „false flag operace“ Bílých přileb.

Přestože i tyto konspirační teorie byly obratem vyvráceny, rozmnožily se a byly opakovány např. i ruským ministrem zahraničí a dalšími.

Došlo i na využití další známé techniky: odvrácení pozornosti obviněním někoho jiného z podobného činu jinde. Oficiální kanál ruského ministerstva obrany TV Zvezda tak rychle obvinil Ukrajinu z použití chemických zbraní. Pochopitelně nebyly podány žádné důkazy.

 

Demonstrace jsou falešné a demonstranti jsou teroristé

Jako obvykle byly protesty namířené proti zájmům Kremlu zobrazeny prokremelskými médii jako akce zorganizované Západem. Na základě dezinformace, kterou uvedl jeden pro-kremlinský portál, že „USA a evropští spojenci vpadli do Ukrajiny s 10 000 vojáky NATO“, byl vytvořen závěr, že nedávné protesty v Bělorusku byly zorganizovány západními mocnostmi, aby „v Bělorusku provedly totéž“ (tady a tady). Samozřejmě nikde nebyl zmíněn fakt, že zapojení NATO na Ukrajině nezahrnuje 10 000 vojáků. NATO nicméně Ukrajině poskytlo podporu pro rozvoj a budování kapacit v reakci na rusko-ukrajinský konflikt. Také britský velvyslanec v Bělorusku byl obviněn, že spolu s EU a Spojenými státy stál za protesty v zemi, a znovu nebyly poskytnuty žádné důkazy těchto tvrzení.

Navíc byly nenásilné protesty namířené proti korupci v Rusku ruskou státní televizí uvedené do spojitosti s teroristickým útokem v petrohradském metru a tyto dvě události pak měly být součástí jednoho plánu útoku na následující prezidentské volby v Rusku. Západ byl přímo obviněn z teroristického útoku v petrohradském metru. Jak jsme nedávno napsali, prokremelská média užívají taktiky „mlhy lží“ i pro většinu teroristických útoků v Evropě, ze kterých střídavě viní Západ a neziskové organizace, tvrdí o nich, že se jedná o pouhé „false flag operace“ nebo úplně popřou, že k nim kdy došlo.

Zde najdete úplný rozpis nedávných příběhů opakujících dezinformace (.pdf).

V NEPOSLEDNÍ ŘADĚ

Oblafnout web s falešnými zprávami? Snadné!

Víte, proč se teroristé poslední dobou uchýlili k používání nákladních a osobních aut k páchání útoků? Má to dobrý, dobře utajovaný důvod a český portál ho právě odhalil. Po mnoha útocích spáchaných střelnými zbraněmi totiž Brusel omezil právo nosit zbraň. Po útocích v Nice, Londýnu a Stockholmu, které byly spáchány auty, se Brusel samozřejmě pokusí omezit přístup aut do center měst. To jasně demonstruje, že útoky byly plánovány jako součást velké konspirace, do které byly zapojeny americké tajné služby, neziskové organizace a „kola milující fašisté a ekoteroristé“.

Samozřejmě, že tento nápad je jen parodií dobře známých konspiračních webů, které podporují ještě neuvěřitelnější vysvětlení teroristických útoků v Evropě (jak jsme psali nedávno). Ale jasné to nebylo editorům Parlamentních listů, asi největšího média v České republice pravidelně šířícího prokremelské dezinformační příběhy a neověřitelné konspirační teorie. Publikovaly totiž článek, jehož součástí byl příběh napsaný bývalým novinářem Karlem Goldmannem, který si ze stránek chtěl jen vystřelit a užil při tom pseudonymu Jan Hellinger.

O autorovi: European External Action Service

Partneři

Tento web používá k analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace