Jaké to je pracovat pro kremelskou propagandu?

  • European External Action Service
  • 16.6.2017 12:00

Když minulý týden francouzský prezident Macron obvinil média Russia Today a Sputnik z šíření „propagandy a lží“, řekl také, že jejich zaměstnanci „se nechovali jako profesionální novináři“, a položil tak zásadní otázku, zda je možné vůbec považovat práci prokremelských médií za novinařinu. Abychom na tuto otázku poskytli zasvěcené odpovědi, musíme se podívat nejen na výsledky práce Russia Today a Sputniku, ale i nahlédnout do procesu jejich činnosti a způsobu práce těchto organizací. 

S tím, jak po celé světě stoupá povědomí o problému dezinformací, pracovnící Russia Today a Sputniku se ocitají pod přísnějším dohledem a stále častějí vystupují whistlebloweři. Díky výpovědím, které vzešly ze zpravodajských místností Russia Today a Sputniku, si můžeme udělat obrázek o tom, jak se vytvářejí příběhy, jaká se jim dává priorita a zejména jak podléhají politické kontrole Kremelu.

Minulý týden se objevily dva poučné příběhy o tom, jaké to je pracovat pro kremelskou propagandu: jeden vyšel v Moscow Times o Russia Today a čerpal z anonymních výpovědí hrstky bývalých a současných zaměstnanců RT a ten druhý zveřejnil odpadlík ze Sputniku.

„Papiňák plný neustálého stresu a křiku“

Příběh zveřejněný v Moscow Times nazvaný „Vítejte v mašinérii: tajném světě RT“ vypovídal o nelehkém stavu zpravodajské místnosti RT. Moscow Times uvádí, že se jedná o „pocit strachu a paranoie, když je RT projednávána mimo práci“ a že „několik zdrojů vypovědělo, že byly požádány o podpis dohody o nemožnosti znevažování RT“, kdy čelili „pokutě v hodnotě 50 000 dolarů bez nutnosti důkazu o škodě v případě, že signatáři někdy zneuctili RT“.

Jeden ze zdrojů popsal kancelář redakce jako „papiňák plný neustálého stresu a křiku“. Podle Moscow Times „je reportérům, kteří dostatečně nezdůrazní domluvený záměr, nejčastěji vytýkáno, že ‚tohle není náš úhel pohledu‘ – jak uvedl bývalý zaměstnanec RT, fráze ‚náš úhel pohledu‘ se objevovala neustále“. Moscow Times své také citoval své zdroje, které uvedly, že „pracovaly velice tvrdě“, aby získaly dobré komentátory, ale jejich možnosti volby byly často omezené, čímž definovaly zásadní problém těchto organizací. Jak jsme již dříve popsali, je málo seriózních komentátorů, kteří by svým odborným názorem byli ochotni přispět do Russia Today, takže média jako RT nebo Sputnik proslula tím, že najala komentátory, kteří často postrádali kvalifikaci, kterou by člověk od expertů očekával.

„Velké zásahy redakce“

Podobný pocit nahromaděné marnosti a raněné profesionální hrdosti se odrážel i ve výpovědi Andrewa Feinberga, který pracoval jako reportér z Bílého domu pro Sputnik, ale na konci května dal výpověď a na Twitter napsal „Už nepracuji pro @Sputnik – a rád vám řeknu proč. Prosím neváhejte mě kontaktovat“. Feinberg pokračoval tweetem, ve kterém stálo „Zdá se, že @Sputnik nemá rád pravé novináře. Dává přednost SKUTEČNÝM propagandistům, kteří pracují anonymně“ – s touto předehrou tento bývalý zaměstnanec Sputniku dále pokračoval v šíření příběhů o pracovních podmínkách podobných těm, které popsaly zdroje uvnitř RT.

Andrew Feinberg pro DFRLab vysvětlil, jak byl zklamaný, když mu byla nejprve slíbena „redakční nezávislost“, aby následně zjistil, že nemá dovoleno klást na tiskových konferencích otázky, které mu předem neschválí redaktoři Sputniku. Schválení podléhaly i obsah a poselství každého příběhu. Podle Feinbergových slov: „Ještě nikdy jsem nezažil tak velké zásahy redakce. Celé je to zaobalené ve výmluvách a logice, která se zdá pochopitelná, když jsou vaše zdroje omezené, ale zároveň je tato praxe zaměřená na manipulaci určitého způsobu zpravodajství“. DFRLab dále Feinbergovu výpověď vyšetřil a potvrdil jeho slova na základě příběhů, které Sputnik skutečně publikoval. DFRLab také konfrontoval Sputnik s Feinbergovou výpovědí, Sputnik odpověděl písemně a kategoricky popřel, že součástí redakčních pravidel bylo předem schvalovat otázky a titulky novinářů.

Svědectví z RT a Sputniku nejsou jediná. Jdou ve stopách řady dalších podobných případů: moderátorů RT, kteří dali výpověď v přímém přenosu, zdroje, který vyprávěl o nechvalně proslulých týdenních pátečních schůzkách, kde Kreml dává pokyny pro redakční linii v ruských médiích. A bývalých trollů, kteří podrobně popsali své pracovní podmínky továrnách prokremelských trollů, tady a tady. Navíc novináři též pracovali v utajení, aby popsali trolling v Rusku a ve Švédsku a investigativní novináři použili např. nahrávky skrytých kamer, aby dokázaly, jak prokremelská média v Rusku prezentují falešné zprávy, přičemž vědí, že jsou falešné.

O autorovi: European External Action Service

Partneři

Tento web používá k analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace